Használt autót vásárolni nem egyszerű feladat. A fogyasztónak a műszaki adatokon felül tudnia kellene arról is, hogy az autóra nincs-e friss tartozás terhelve, vagy éppen nem áll-e végrehajtási eljárás alatt. Nem egyszer előfordul az az eset is, hogy az adóhatóság veszi el az új, jóhiszemű tulajdonostól az autót.

Használt autó vételekor az általános paramétereken felül egyéb tényezőkre is figyelnünk kell. Könnyen előfordulhat például, hogy a használt autó nem teher nélkül jut hozzánk, és erről mit sem tudunk. Így adó- és vámtartozás, melyre már végrehajtás van kérve, vagy egyéb bírósági végrehajtásból származó teher is lehet a járművön. És ezen még az sem segít, hogy hozzájutunk a gépjármű törzskönyvéhez, hiszen az csak azt bizonyítja, hogy nem lízingcég, vagy hitelintézet tulajdonában van az autó.

Márkakereskedésekben vásárolt használt autóknál, a kereskedőnek törvényből eredően kötelessége az egy év szavatossági idő biztosítása.

Az egy éves szavatosság fogyasztói szerződés esetén hasznát autónál, azt jelenti, hogy az első 6 hónapban felbukkanó hiba esetében a kereskedő tartozik automatikusan helytállással, ezen kötelezettsége alól csak akkor mentesül, ha bizonyítja, hogy az autó hibája a vásárlás után keletkezett. Ennek tipikus esete, ha a vásárló a használt gépjárművet, nem rendeltetésének megfelelően használta. Az év második felében (7-12. hónap) szintén felelősséggel tartozik, ám ha első kereskedői véleménye szerint az használt autó hibája a vásárláskor még nem volt meg, a vásárló kötelezettsége bebizonyítani ennek ellenkezőjét. Nem szabad azonban azt elfelejteni, hogy az autó használtsági fokából eredő hibákért nem felelhet a kereskedő.

A használt autó vásárlás 5 alapszabálya a „Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete” útmutatása alapján

1. Lehetőleg csak olyan használt autót vásároljunk meg, amely esetében az eladó gépjármű-kereskedő, s nem egy másik magánszemély, ez esetben jár az egy év szavatosság.

2. A gépjárműről készíttessünk állapotfelmérő lapot, ahol pontosan rögzítsük az autó műszaki állapotát a legfontosabb alkatrészeire kiterjedően.

3. Nézzük/nézessük meg, hogy pontosan milyen javítások, cserék szükségesek autónkon az közeljövőben.

4. Az adásvételi szerződésben pontosan rögzítsük, mikor kerül átadásra a kocsi, s mely terhek kit terhelnek (átírás, eredetvizsgálat, stb.)

5. Ha a használt autóra külön garanciát vállalnak, meg kell nézni, ez pontosan milyen feltételekkel jár. A garanciavállalás feltételeit kérjük el írásban. A vásárlók sok esetben külön fizetnek azért, ami a jogszabályok alapján amúgy is jár nekik.

2010. dec. 17.

A használt autó motorja


Amennyiben nem egy teljesen leburkolt motorral állunk szemben, a következő dolgokat feltétlen nézzük meg.
Vegyük le az olajbeöntő sapkát: Ha az olaj fehér habos, akkor a hengerfej repedt. Az ilyen  autót gyorsan felejtsük el! Dízel autó esetében akár teljesen fekete olaj is normális lehet, amennyiben mai, modern, korommegkötő olaj van a motorban. Benzines autó esetében az egészséges sötétbarna olaj normális, a fekete már öreg. Ami önmagában trehány gazdára utal és nem tudhatjuk az autó motorja mennyire károsodott. Ha bele tudunk nézni  az olajbeöntő nyíláson, egy pici zseblámpával és ha nincs a sapka alatt takarófedél, minden tisztán látható lesz a motorról. Ha a hengerfej belseje szennyezett (olajsáros vagy másnéven iszapos), az azt jelentheti, hogy az autó motorjának karbantartását elhanyagolták, az autót ne vegyük meg!

Olajbeöntőnél olajgőz, olajfolt: szerencsés esetben nem zár jól a kupak, szerencsétlenebb esetben valamiért kinyomja az olajat. Fájdalmas összeg lehet a javítás.
Kiegyenlítő tartály: Fontos, hogy a benne lévő víz tiszta legyen, ha olajos a víz, a hengerfejtömítés szakadt, át enged.  Ebben az esetben se vegyük meg az autót!
Tömítéseknél az autó motorja szennyezett, olajfoltok: nem megfelelő a tömítés. Szelepfedél tömítés (fentről nézve az első szint) cseréje nem drága, a hengerfejtömítésé (második szint) már drágább.
Indítsuk be a motort: gyújtás ráadásakor minden ellenőrző lámpa ég? Jó esetben a beindítás után mindegyik elalszik. A járó motor hangja egészséges. Nem kopog, csattog, fütyül sípoil. Nem szakadozott, egyenletes járás.
Nézzük meg az autó motorjának járása közben mi jön ki a kipufogón: ha benzines használt autó kék füstöt fúj, akkor a dugattyúk háza táján gondok vannak, vagy vastagon áll az olaj a kipufogóban, ne vegyük meg a kocsit! Dízelautó esetén megjelenő fekete kormos füst oka lehet motor probléma is, de lehet, hogy egy félórás nagyobb fordulaton történő utazás kikormolná a rendszert.  

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése