Használt autót vásárolni nem egyszerű feladat. A fogyasztónak a műszaki adatokon felül tudnia kellene arról is, hogy az autóra nincs-e friss tartozás terhelve, vagy éppen nem áll-e végrehajtási eljárás alatt. Nem egyszer előfordul az az eset is, hogy az adóhatóság veszi el az új, jóhiszemű tulajdonostól az autót.

Használt autó vételekor az általános paramétereken felül egyéb tényezőkre is figyelnünk kell. Könnyen előfordulhat például, hogy a használt autó nem teher nélkül jut hozzánk, és erről mit sem tudunk. Így adó- és vámtartozás, melyre már végrehajtás van kérve, vagy egyéb bírósági végrehajtásból származó teher is lehet a járművön. És ezen még az sem segít, hogy hozzájutunk a gépjármű törzskönyvéhez, hiszen az csak azt bizonyítja, hogy nem lízingcég, vagy hitelintézet tulajdonában van az autó.

Márkakereskedésekben vásárolt használt autóknál, a kereskedőnek törvényből eredően kötelessége az egy év szavatossági idő biztosítása.

Az egy éves szavatosság fogyasztói szerződés esetén hasznát autónál, azt jelenti, hogy az első 6 hónapban felbukkanó hiba esetében a kereskedő tartozik automatikusan helytállással, ezen kötelezettsége alól csak akkor mentesül, ha bizonyítja, hogy az autó hibája a vásárlás után keletkezett. Ennek tipikus esete, ha a vásárló a használt gépjárművet, nem rendeltetésének megfelelően használta. Az év második felében (7-12. hónap) szintén felelősséggel tartozik, ám ha első kereskedői véleménye szerint az használt autó hibája a vásárláskor még nem volt meg, a vásárló kötelezettsége bebizonyítani ennek ellenkezőjét. Nem szabad azonban azt elfelejteni, hogy az autó használtsági fokából eredő hibákért nem felelhet a kereskedő.

A használt autó vásárlás 5 alapszabálya a „Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete” útmutatása alapján

1. Lehetőleg csak olyan használt autót vásároljunk meg, amely esetében az eladó gépjármű-kereskedő, s nem egy másik magánszemély, ez esetben jár az egy év szavatosság.

2. A gépjárműről készíttessünk állapotfelmérő lapot, ahol pontosan rögzítsük az autó műszaki állapotát a legfontosabb alkatrészeire kiterjedően.

3. Nézzük/nézessük meg, hogy pontosan milyen javítások, cserék szükségesek autónkon az közeljövőben.

4. Az adásvételi szerződésben pontosan rögzítsük, mikor kerül átadásra a kocsi, s mely terhek kit terhelnek (átírás, eredetvizsgálat, stb.)

5. Ha a használt autóra külön garanciát vállalnak, meg kell nézni, ez pontosan milyen feltételekkel jár. A garanciavállalás feltételeit kérjük el írásban. A vásárlók sok esetben külön fizetnek azért, ami a jogszabályok alapján amúgy is jár nekik.

2010. dec. 15.

Használt autó vásárlási tippek I.

Nézzük végig az autót először kívülről. 

Fontosak az illesztési hézagok, mindenhol egyformának párhuzamosnak kell lenni. Ha nem egyformák a hézagok nagy valószínűséggel már megbontották a használt autó kaszniját.
Vásárlás előtt tudakoljuk meg a márkaszervizben, hogy az adott típus fényezésénél hány mikron az elfogadható festékréteg vastagság. Ez általában 90-150 között szokott lenni, de hivatalosan 300 mikronig elfogadható. Ez azonban már mindenképpen valamilyen utófényezésre utal, amit nagy valószínűséggel még a gyárban tettek meg, amennyiben az autó minden elemén egyformán vastagabb a festékréteg. Ha ennél nagyobb értékkel találkozunk akkor az autó valószínűleg törött-javított. Érdemes egy-egy elemet több ponton is megnézni. Mert így a kisebb sérülésekre is fény derül.



Ha idősebb autót kívánunk megvásárolni feltétlen nézzük meg: küszöböt, hátsó sárvédőíveket kikezdte-e már a rozsda? Ha igen, annak javítási költségével számolnunk kell, és alaposabb szemrevételezést kíván az alváz, a váznyúlványok, egyes típusoknál a szőnyeg alatt padlólemez.
Fiatal gépkocsik esetében ez az egyetlen pont, ami miatt nem kell aggódnunk a 6-12 éves átrozsdásodási garancia miatt, feltéve, hogy a szervizkönyvben vezették a karosszéria átvizsgálást.

Fontos a gumik állapota, kora? Szakemberek javaslata, hogy 6 évesnél idősebb gumival ne közlekedjünk.. Ha a gumi kopott, nincs meg az előírt mélység, akkor hamarosan gumit kell vásárolnunk. (ez ugye plusz költség)Ha viszont a gumi egyenetlenül kopott, az futómű problémára utal.Ha a futófelület közepe, vagy mindkét széle egyenletesen elkopott, az a rosszul megválasztott abroncsnyomásnak köszönhető.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése